Liefhebben




Liefhebben lijkt erg op reizen naar een ver en mysterieus land; een verzameling van indrukken heb ik van die reizen meegenomen. Maar bij deze treinreis, die ik nu maak, is het zo dat als je er geweest bent, dat meteen een kaartje is voor de volgende keer. En als je iemand anders over de reis hebt horen spreken, en je hebt de reis van die ander werkelijk begrepen, dan kun je de conducteur ervan overtuigen dat je op die trein hoort, dat je een kans zou moeten krijgen die reis te maken.
In die trein zit ik nu.
Het voorbijflitsende landschap laat mij flarden zien van al die indrukken die ik in eerdere reizen heb verzameld.
Het waren de mannen in mijn leven die me geleerd hebben me te doen gelden en mijn grenzen aan te geven, die me lieten zien hoe belangrijk het is assertief te zijn, niet altijd aardig gevonden te willen worden, groot te denken, ruimte in te nemen, leiding te nemen, eervol te zijn, trouw te blijven aan mezelf, risico’s te durven nemen.
Flits, flits.
Ik heb prachtige gesprekken met wijze mannen van over de hele wereld gehad. Niet zozeer over de regels van intimiteit, of hoe men een langdurige relatie kan onderhouden. Het is geen formule.
In deze trein, tijdens deze reis, zal ik dat overpeinzen wat ik heb gezien achter de sluiers van de liefde, wat ik herken als de betovering van een romantische ontmoeting, die minder met kwantiteit en meer met kwaliteit te maken heeft, minder met de buitenwereld en meer met de innerlijke wereld.

Iedereen die ik ooit sprak was het over één ding eens: wetenschap heeft er niets over te zeggen.


-=0=-


Geschreven n.a.v. de volgende schrijfopdracht (overigens zonder naderhand te censureren, schrappen of schaven):
Neem een aantal willekeurige boeken uit je boekenkast (ik heb er twee gekozen; Wijze Mannen van Susan Smit en Betoverende Liefde van Marianne Williamson) en lees de samenvatting op de achterflap. Breng de samenvattingen samen tot 1 verhaal. Jouw verhaal! Voeg waar nodig gebeurtenissen toe om het verhaal mooi rond te maken.


© Jessica Leffers 2015
Niets van deze blog mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de schrijver.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De dood van een jager

Als de herfst

Waarom spiritualiteit bij mij niet werkt. Deel 134: Aartsengelen